Nuffnang's Ads

Nuffnang's Ads

Saturday, May 14, 2016

Bukit Melawati, Kuala Selangor

Before berangkat balik, sempat singgah kat Bukit Melawati, tema nye saje nak berjalan, nak nengok aper yang ada kat atas sana. Rasanya aku pernah sampai laaaaaaaaaaaaamaaaaaa dulu.. Dah tak ingat aku, abad ke berapa sampai... haaaahhaaa..



First2 jer jumpa binatang ni, Lotong nama dia. Hambooii kemain melepak sakan korang yer.. Rotannn kaang, baru tau. hahahaaa...

Trem car


Harga Tiket


Mengikut sejarah, Bukit Malawati ini pernah ditakluki oleh Belanda dari tangan Sultan Ibrahim (Julai 1784). Setahun kemudian pada 28 Januari 1785, Sultan Ibrahim dengan bantuan adindanya, Dato' Penggawa Permatang Mahabijaya (Penggawa Tua) dan Bendahara Adb. Majid Pahang, telah menghalau Belanda dalam tempoh satu malam sahaja. Serangan yang bermula selepas waktu Isyak itu telah berjaya menawan bukit ini sebelum fajar subuh menyinsing.Di atas Bukit Malawati terdapat beberapa buah rumah pegawai-pegawai tinggi kerajaan, sebuah rumah rehat, rumah api dan kesan-kesan sejarah.

(source from :  Majlis Daerah Kuala Selangor)



Seronok betul. Trem car ni akan bawak korang pusing 1 Bukit Melawati. 


Bebudak kenid ni tak takut langsung dengan lotong ni.. Aku? hurrmmm.. baru binatang tu nak dekat, aku dah cha alif bot.. ekekeke.. Giler ko tau seriau, lotong2 ni bukan boleh nengok orang pegang makanan.. Terus dia datang dekat. Ada pengunjung tu, sampai lotong tu panjat badan dia, nak kan makanan.. Hahahaaa.. Seewaaaammm hookeyy..

Nampak tak, persatuan lotong2 sedunia tengah melepak.. Hahahaha

Dah macam geng pulak aku nengok adik aku ngan adik ipar aku ngan si lotong.. ekekek 
jap-jap, nak tanye : Sedagher ker? hahahahaa


Aku ingat dak Adam ni berani sangat.. hhahaaaa.. menggelupur ko.. PAdahal lotong tu buat deeekk jer.. Ekekeke..  Lotong2 kat sini memang jinak..


Iris gak relax.. Macam orang takde perasaan. hehehehe.. Kalau mommy tu Iris, jangan kata lotong tu  duk sebelah, dia pandaaanggg jer pun mommy dah caboottt.. uuhuuu

Kasi pose 1 kali before balik

Family Erra <3

 Family Fezy

 Zhiha, Me & Bonda <3


My Family <3

My Review: Serius! tak rugi wey sesekali bawak anak2 jalan kat Bukit Melawati. Memang best!


3 comments:

  1. seronok kan.. tak yah jejauh ye.. kampung my hubby ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak yan.. A'ah kak, best sangat.. Mak aida kalau bole tiap2 minggu nak ajak ke sana borong ikan..

      Delete
  2. xprnah terfikir nak ambil gambar..
    tmpt jatuh lagi di kenang..kmpong sini
    hahaa

    ReplyDelete